cejasmatte

Alla inlägg under augusti 2011

Av Malin - 4 augusti 2011 20:07

Jodå, ibland glimtar det till på landsbygden, bland oss "bönder" och alternativare.

Jag måste tipsa alla om att söndagen d 21 augusti mellan kl. 11.00 och 14.00, så blir det en "Höns/smådjur/fjäderfäbytardag" (och inte bara det, för det blir nog mer än så, och det går också att sälja själv men då måste man anmäla sig innan, senast 18/8. 50 kr kostar en försäljningsplats).


Jag är oerhört mycket för just sådana här trevliga tillställningar, och även om jag inte har något med själva arrangemanget att göra vill jag hemskt gärna förmedla informationen. Denna trevliga tillställning går av stapeln i Ö Göinge, Sibbhult - Glimåkra-trakten ungefär. Arr är Högsma bygdeförening.


På: www.alternativ.nu kan man läsa mer och även få kontakt med ansvarig om man känner sig hågad, likaså finns vägbeskrivningen också där:


http://www.alternativ.nu/index.php?topic=116702.0


Härligt om det nu kunde bli en duktig uppslutning! :D


På återseende!

/cejasmatte



Av Malin - 3 augusti 2011 09:26

Hej!


 I vanlig ordning är tiden knapp, och idag hinner jag helt enkelt inte skriva ett regelrätt inlägg här på bloggen, men efter vissa "påtryckningar" och förfrågningar känner jag mig ändå smått "tvungen" att åtminstone presentera några bilder, med tillhörande bildtext!


Så... Håll till godo, och håll ut - snart hoppas jag hinna uppdatera er lite mer ingående om allt som händer och sker här hemma! Tills dess får korten tala för sig själva, med - som sagt - lite kommentarer från min sida...


Ha det gott!



Klematisen i all sin prakt, har t.o.m blivit fotograferad av turister som tyckt att den var alldeles ljuvlig! :)



 


Jodå, ibland slår det till. Ingen rekordfisk men en väldigt fin - och god! - matabborre på 5,7 hg!




 


Fascinerande att man kan samla, spara, vända och vicka på ägg som sedan läggs i en maskin på detta viset, och vips 21-22 dagar senare har man kycklingar... :)



 


Såhär ser det ut när en liten kyckling är nästan helt ute ur ägget!



   


Återigen en liten kyckling - nu helt ute ur ägget, blöt och vilse, men det tar inte lång stund förrän de dels torkat till, men också går, står, vacklar ibland, och snart börjar de små hacka på ens fingrar om de får chansen!




           


Blandad skara, med renrasiga Australorp (i svart resp blå kanttecknad) och renrasiga Blommehöns, kläckta vid samma tillfälle, under värmelampan. Där kommer de att bo i mellan 6 - 8 veckor ungefär, innan fjäderdräkten är såpass utvecklad och komplett att de kan flytta in till de andra hönorna - eller rättare sagt, de kommer att bo lite avskiljda från övriga höns till en början - de kommer att kunna se varandra men inte mer - men då det sunda förnuftet säger att de är redo att släppas ihop, ja då är det dags.



På återseende! /cejasmatte



Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards